2018. december 27., csütörtök

Utazás a föld körül 12 Utazás buszon, kompon, buszon /visszaemlékezés a nyárra/

Reggel most is korán kellett indulnunk, ezért csak elkészítettük a szendvicseket és elindultunk a buszpályaudvarra. Saaremaa- szigetére igyekeztünk. A buszpályaudvar még zárva volt, de mindenhol olyan tisztaság és rend volt, ami már nem is meglepő. Ez a busz is nagyon kényelmes, bár most nem a luxus kategória, de szuper, csak most nem az első ülésen ültünk. A wifi, tv, wc itt is teljesen természetes, nehogy unatkozzunk utazás közben.
 Nagyon szép úton mentünk, óriási fenyvesek között. Egy-egy helyen megálltunk kávézni, de csak rövid időre. Kompoltunk is, amikor leszálltunk a buszról, szerencsére gyönyörű napsütés volt. A busz is jött velünk a kompra, együtt utaztunk vele.
Az egész út csak éppen addig tartott, míg megittunk egy kávét, de azért felmentünk a tatra és néztük a vizet a gyönyörű napsütésben, szép volt. Innen már csak egy ugrás lett volna Finn ország, de most nem oda mentünk.
A kompon utazás, bár rövid volt, de élmény számba ment. Annyira kulturált minden. Bár nem volt sok idő, senki nem lökdösődött, vártak türelmesen a sorukra, senki nem volt ideges, persze szemét itt sincs sehol, de ezt már megszoktuk.
Ez a sziget 2668 négyzetkilométeren fekvő, csendes sziget, amitől távol áll a fényűzés. Ipari tevékenység is alig van, ami van, az a turizmussal kapcsolatos. A földművelést nem folytató helyi lakosok megélhetési forrása a tenger. A sziget déli részén fekszik Kuressaare, az egyetlen jelentős város. Dél körül meg is érkeztünk ide, a sziget csücskébe.
Szerencsére a szállás nagyon közel volt itt is a buszpályaudvarhoz, ügyes volt az utazásszervező. Egyszerű, szép, tiszta és kulturált  az egész ház, nyugodt, közös, jól felszerelt konyhával, saját fürdőszobával.
A buszpályaudvaron itt is volt egy kifőzde, ahol lehetett ebédelni. Kulturált, tiszta, a sofőrök és az utasok is itt ettek, jobb volt, mint Tallinban.  Ettem valamilyen vagdaltat kapros krumplival, valamilyen szósszal. A finom ebéd után felfedezőútra indultunk a városba. A város főutcája teljes egészében fel volt bontva, építkeztek, így nem láttuk teljes szépségében. Ez egy üdülőhely, ahol csak kevés helyi lakos él, vannak még a régi, szovjet időkből itt maradt üdülők és kiadó házak. Boltok, presszók, éttermek. Sok bolt még nem is volt nyitva, mint ha még nem kezdődött volna el a szezon. Megnéztünk egy templomot, ami elég réginek tűnt és nagyon dohos szag volt bent.
 A legfőbb látványosság itt a vár, ami nagyon szép környezetben van, de itt is nagy építkezés folyt, színpadot építettek mellette, operafesztiválra készültek. Mint később megtudtuk, ennek a szereplői pont a magyarok voltak, miattuk épült az egész. Körbesétáltuk a várat, megnéztük a kilátást, aztán lesétáltunk a kikötőbe is, ahol sok kis hajó volt. Találtunk egy nagyon érdekes szobrot is, de annyira sütött a nap, hogy nem sikerült jó képet csinálni róla. Visszafelé találtunk egy kis Coop áruházat, kb. velencei színvonalú volt, nem sok árúval, de a vacsorát és a sört azért megvettük.
Bementünk a várba, ahová ugyan 6 euró volt a belépő, de nem bántuk meg, mert egy nagyon színvonalas kiállítás láttunk. Maga a vár is érdekes volt, de a kiállítás, ami a régi szovjet idők szobaberendezésétől a játékokig mindent tartalmazott nagyon érdekes volt.
A toronyból kinézve láttunk a parton fürdőzőket, eldöntöttük, hogy holnap mi is strandolunk, ha ilyen jó idő lesz. A legfelső szinten találtunk egy hangulatos kávézót, ittunk kávét, ettünk helyi sütit, jól esett.

Otthon virslit vacsoráztunk jó erős mustárral és fekete kenyérrel. Mivel itt nagyon soká megy le a nap, meg meleg is volt, ezért még sétáltunk egyet. Találtunk egy szélmalmot, ami étteremként működött és nagyon jól nézett ki, de mivel éhesek már nem voltunk, csak nézelődtünk. A sarki kocsmában még ittunk egy-egy helyi sört, ami nem volt túl olcsó, de finom volt és a kocsma pedig nagyon jól nézett ki. Rajtunk kívül ugyan nem volt senki és a környék is elég kihaltnak tűnt, de talán majd holnap, mikor már hét vége lesz kicsit élénkebb lesz a forgalom.

Kompra várva

Mentőcsónak is volt

Egy kávéra azért jutott idő

Régen ilyen buszok jártak a szigeten